به ام بی فیلم خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.

 

ساماندهی

نقد و بررسی فیلم ایران برگر

نقد فارسی فیلم سینفیلمران برگر

نقد و بررسی فیلم ایران برگر

10025

خلاصه داستان :

در یک روستا دو فرد به نامهای امرالله خان و فتح الله خان برای تصدی کرسی در انتخابات شوراها قصد دارند با یکدیگر وارد رقابت شوند. اما این رقابت اصلا منصفانه و اخلاقی نیست و طرفین به هر روشی برای از رده خارج کردن یکدیگر متوسل می شوند و…

کارگردان :

مسعود جعفری جوزانی : متولد سال 1327 در ملایر می باشد و دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از دانشگاه ایالتی اسن فرانسیسکو می باشد. اولین ساخته سینمایی جعفری جوزانی فیلم « جاده های سرد » بود که در سال 1364 ساخته شد. فیلمهای بعدی جعفری جوزانی از جمله « شیر سنگی » از آثار مهم سینمای پس از انقلاب ایران می باشند. اما وقفه ای طولانی که به دلیل ساخت سریال « در چشم باد » در مسیر فیلمسازی وی رخ داد، باعث شد تا پس از ساخت فیلم « بلوغ » ( 1377 ) ، وی از سینما دور بیفتد تا اینکه وی پس از 16 سال، با « ایران برگر » دوباره به جریان فیلمسازی در سینما بازگشته است.

https://mbfilm.ir/wp-content/uploads/2016/05/1462352505_phoca_thumb_l_1.jpgسریالwp-content/uploads/2016/05/1462352505_phoca_thumb_l_1.jpg” width=”611″ />

نقد و بررسی فیلم ایران برگر

درباره فیلم « ایران برگر » :

بازگشت مسعود جعفری جوزانی پس از 16سال به سینما آن هم با یک اثر کمدی که کمتر دیده شده ژانر مورد علاقه وی باشد، اتفاقی بود که از هر لحاظ می توانست باعث کنجکاوی مخاطب گردد زیرا مخاطب ایرانی می بایست اثری کمدی را از کارگردانی مشاهده می کرد که معمولا شخصیتی جدی دارد و کمتر کسی روحیه طنز را در وی مشاهده نموده است و همین مسئله احتمالاً عامل اصلی ضعف فیلم « ایران برگر » نیز می باشد.

« ایران برگر » داستان انتخابات در یک روستا را به تصویر می کشد و قرار است که بستر کمدی فیلم در چنین فضایی شکل بگیرد. فیلمنامه جعفری جوزانی و محمد هادی کریمی با موضوع حساس انتخابات که شاید بی پروا ترین نمونه دیگر آن را بتوان در « اخراجی های 3 » یافت، از ایرادات ریز و درشتی برخوردار است که می توان دلایل بسیاری اعم از خط قرمزها و ملاحظات خاص را در آن یافت.

« ایران برگر » در خلق موقعیت کمدی اثری ناتوان است. فیلم قادر نیست شوخی های بدیع و خوشایندی را به مخاطبش ارائه دهد. شوخی های فیلم بیشتر از آنکه تیز و بُرنده باشند، لوده و لوس از آب درآمده اند و اگرچه که برخی از این شوخی ها می تواند باعث خنده مخاطب عام فیلم گردد اما هیچ هوش و نبوغی در پس این شوخی ها به چشم نمی خورد.

https://mbfilm.ir/wp-content/uploads/2016/05/phoca_thumb_l_2.jpg

نقد و بررسی فیلم ایران برگر

استفاده از فرمول های نم پس داده و دمده نظیر " کف کردن " اهالی روستا از دیدن دختر شهری و باز ماندن دهان آنان یا ریختن آب بر سر اهالی و یا حتی شوخی کلامی " جامعه باز " با " جامه باز "، از « ایران برگر » کمدی در حد و اندازه آثار تلویزیونی ساخته که به سختی می توان برای آن لباسی درقامت سینما یافت. اثری که وام دار شاخصه هایی از آثار فیلمفارسی نیز می باشد و روی هم رفته، اثری پریشان احوال است که قصد دارد با توسل به دم دستی ترین شیوه های ممکن، مخاطب ایرانی اش را بخنداند.

نکته جالب درباره شوخی « ایران برگر » ارجاعات سیاسی عجیبی است که جعفری جوزانی در دل داستان گنجانده است. از جمله این شوخی ها، سکانس تیر خوردن امرالله خان در میتینگ انتخاباتی است که خود آن را سازماندهی می کند تا در مقابل دیدگان افراد این ذهنیت را بوجود بیاورد که وی برای هدفی که در پیش گرفته قربانی شده است! « ایران برگر » همچنین از جوک های رایج منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز بی نصیب نمانده و چندتایی از مشهورترین آنها را در داستان بکار میگیرد که در نوع خود عجیب است و خبر از عدم خلاقیت فیلمساز در خلق موقعیت کمدی با اتکا به مُهر و امضای خود را دارد.

در میان بازیگر پرتعداد فیلم که بازیهای سینوسی داشته اند، بهترین نقش آفرینی متعلق به محسن تنابنده است که یکی از ستارگان سینما و تلویزیون ایران در سالهای اخیر بوده است و در « ایران برگر » نیز با بهره گیری از توانایی های طنز خود، بهترین حضور را در مقابل دوربین تجربه کرده است. سحر جعفری جوزانی نیز علی رغم ایراداتی که در گرفتن لهجه لری داشته، بازی قابل قبولی ارائه داده. اما در این میان « ایران برگر » بازی های بد زیادی هم دارد که از جمله آنان، حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی هستند. بازی گودرزی در « ایران برگر » به حدی ناامید کننده است که در لحظاتی از فیلم وی لهجه ای که با آن صحبت می کند را فراموش می کند!

https://mbfilm.ir/wp-content/uploads/2016/05/1462352505_phoca_thumb_l_5.jpg

نقد و بررسی فیلم ایران برگر

« ایران برگر » اثر ضعیفی است که می خواسته در فضای آشفته سینمای کمدی ایران حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد اما عدم درک مناسب این فضا توسط جعفری جوزانی سبب سقوط اثر شده است. « ایرن برگر » مغلطه ای از شوخی های انتخاباتی است که پیش از این به نوعی در « اخراجی های 3 » تکرار شده بود اما اینبار محل رخداد داستان ، وجه تمایز این دو فیلم شده است. جعفری جوزانی حتی برای شخصیت های مکمل پرتعداد داستانش نیز زمانی در نظر نگرفته و با بهره گیری از بازیگران تلویزیونی که سالهاست تیپ سازی می کنند، تیپ های مختلفی را خلق کرده که هیچکدام در طول داستان تبدیل به شخصیت نمی گردند.

 

منتقد : میثم کریمی

7777941

نام فیلم : فیلم ایران برگر

کارگردان : مسعود جعفری جوزانی

فیلمنامه : مسعود جعفری جوزانی

تهیه کننده : فتح‌الله جعفری جوزانی

مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری

بازیگران : علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، نیوشا ضیغمی، گوهر خیراندیش، شهره لرستانی، فریبا متخصص و…

 

 

 

 

 


منبع : moviemag.ir

این مطلب تنها در ام بی فیلم باز نشر شده و ام بی فیلم هیچ گونه مسئولیتی در قبال محتوای آن نخواهد داشت

باکس دانلود
باکس تبلیغات

راهنما

در صورت خرابی لینک های دانلود خواهشمندیم در اسرع وقت از بخش نظرات ما را مطلع سازید

ورود به بخش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش سوئیچ دو زبان فارسی و انگلیسی در فیلم های دوبله

معادله را حل کنید *

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "ام بی فیلم " محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود. | طراحی شده توسط پارس تمز