به ام بی فیلم خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.

 

ساماندهی

خانه » دانلود فیلم و سریال » دلایل تنگی نفس چیست؟

دلایل تنگی نفس چیست؟

علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

دلایل تنگی نفس چیست؟

برای یک فرد هیچ احساسی ترسناک‌تر از این نیست که قادر به تنفس هوای کافی نباشد. اگرچه افراد به اشکال متفاوتی تنگی نفس (یا در اصطلاح پزشکی دیسپنه) را تجربه می‌کنند، اما معمولا آن را با احساس تنگ شدن شدید قفسه سینه یا احساس خفگی توصیف می‌کنند. برحسب علت آن، ممکن است شما تنگی نفس را فقط یک بار تجربه کنید، یا اینکه ممکن است نفس تنگی به صورت دوره‌های متناوب باشد و کم کم حالت ثابت و همیشگی به خود بگیرد. تنگی نفس می‌تواند با علائم درد قفسه سینه، احساس درد هنگام دمیدن (پلورزی)، سرگیجه، غش، سرفه، خس‌خس سینه، خلط خونی، درد گردن و آسیب و جراحت قفسه سینه همراه باشد. اگر شما دچار تنگی نفس بی‌دلیل هستید، به خصوص اگر به طور ناگهانی و شدید بروز می‌کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علت‌ها و دلایل تنگی نفس

مشکلات قلبی
شما ممکن است دچار یک حمله قلبی “خاموش” شوید، بدون آنکه علائم آشکاری، مانند درد قفسه سینه و اضطراب شدید را تجربه کنید. در این موارد، تنگی نفس شما ممکن است تنها علامت هشدار دهنده بروز حمله قلبی باشد. اگر نظر پزشک عمومی نیز همین باشد، برای شما آسپرین تجویز خواهد شد و فوراً به بیمارستان انتقال خواهید یافت.

نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این بیماری مهلک به این معناست که قلب شما برای پمپاژ خون کافی به سراسر بدن با مشکل مواجه است. علت این مشکل معمولاً این است که عضله قلب بیش از حد ضعیف و یا سفت شده و قادر به عملکرد صحیح نیست. نهایتاً تجمع آب در داخل ریه‌ها، باعث دشوارتر شدن تنفس می‌شود.

همچنین تنگی نفس می‌تواند با اختلالات سرعت ضربان قلب و یا ریتم آن مربوط باشد، مانند فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب بالا و نامنظم)، تاکی کاردی فوق بطنی (ضربان قلب بالا و منظم).

سایر علل تنگی نفس

مشکلات ریوی مانند عفونت ،آسم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، سرطان ریه و سایر تومورها و لخته شدن خون درگردش خون ریوی.
بیماری‌های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمن کلیوی و یا کبدی.
مشکلات سیستم عصبی ماننداختلالات عصب و عضله و اختلال اضطراب.
از علائم آنژین صدری پایدار احساس دردی به صورت فشار و تنگی در مرکز قفسه سینه توصیف می‌شود. در آنژین پایدار ، درد مانند فشار بر روی قفسه سینه یا قرار دادن وسیله‌ای سنگین روی سینه احساس می‌شود و درد ممکن است از سینه به سمت گردن، دست‌ها و شانه‌ها کشیده شود.
علائم هشدار دهنده در افراد مبتلا به تنگی نفس
در افراد مبتلا به تنگی نفس، علائم زیر از اهمیت خاصی برخوردار است:

تنگی نفس در حالت استراحت
کاهش سطح هوشیاری، اضطراب، یا گیجی
ناراحتی قفسه سینه و یا تپش قلب (ضربان بالا یا احساس پرش با ضربه)
کاهش وزن
عرق شبانه
اقدامات لازم برای پیشگیری از بدتر شدن تنگی نفس مزمن عبارتند از:

ترک سیگار. ترک مصرف سیگار تاثیر فوق العاده‌ای دارد. هنگامی که بدن شما عاری از تنباکو است، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، بیماری های ریوی و سرطان، به‌تدریج کاهش می‌یابد، حتی اگر سال‌های زیادی سیگار مصرف کرده باشید.
اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها. تا حد امکان از استنشاق مواد آلرژی‌زا‌‌ و سموم محیطی جلوگیری کنید.
کاهش وزن اضافی
مراقبت از خود. اگر دچار یک بیماری زمینه‌ای هستید، آن را درمان کنید.
تهیه برنامه عملی. از پزشک خود بپرسید چه اقداماتی را باید در صورت بدتر شدن علائم بیماری خود انجام دهید.
اجتناب از انجام فعالیت شدید در ارتفاعات بالاتراز ۱،۵۲۴ متر.
اگر از اکسیژن کمکی ‌استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که ذخیره مخزن آن کافی است و تجهیزات آن به درستی کار می‌کند.

راه و روش‌های درمان تنگی نفس

نوع درمان تنگی نفس بستگی به عامل زمینه ساز آن دارد. اگر تشخیص پزشکی شما نارسایی قلبی باشد، ممکن است داروهایی مانند قرص‌های ادرارآور (دیورتیک)، مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، دیگوکسین، و بتا بلوکرها برای شما تجویز شود. اگر نفس تنگی شما ناشی از آسم یا بیماری ریوی مزمن باشد، ممکن است داروهایی که اسپاسم یا التهاب مجاری هوایی یا اکسیژن را کاهش می‌دهد، برای درمان تنگی نفس شما تجویزگردد. برای عفونت نیز ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

منبع:دلایل تنگی نفس چیست؟

دلایل تنگی نفس چیست؟

باکس دانلود
باکس تبلیغات

راهنما

در صورت خرابی لینک های دانلود خواهشمندیم در اسرع وقت از بخش نظرات ما را مطلع سازید

ورود به بخش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش سوئیچ دو زبان فارسی و انگلیسی در فیلم های دوبله

معادله را حل کنید *

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "ام بی فیلم " محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود. | طراحی شده توسط پارس تمز