به ام بی فیلم خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.

 

ساماندهی

خانه » اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

هر فرد در طول زندگی به طور حتم درد شکمی را تجربه می کند. این ممکن است به یک بیماری روده مرتبط باشد. با این حال، گروهی از ارگان های مختلف در حفره شکمی می تواند مشکل را برای تمایز مشکلات روده از دیگر شرایط شکم ایجاد کند.

علت این درد ممکن است متفاوت باشد اما گاهی اوقات می تواند ناشی از تنگی عضلات دیواره روده باشد.

اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چه هستند؟

روده ها امعاء و احشاء شامل روده کوچک و بزرگ هستند. این در وسط (روده کوچک) و بخش پایین (روده کوچک و بزرگ) دستگاه گوارش است. دیواره روده، مانند بقیه دستگاه گوارش، دارای فیبرهای عضلانی درون آن است. هنگامی که این عضلات منقبض و آرام شوند سبب هل دادن محتوای روده ها به جلو می شود. این جنبش به عنوان پریستالسیس شناخته می شود و یک فرایند با دقت هماهنگ است که تحت کنترل داوطلبانه نیست.
اسپاسم زمانی است که یک عضله ناگهان و قوی منقبض می شود. این ممکن است در مدت زمان طولانی در حالت انقباض باقی بماند و همچنین ممکن است گرفتگی عضلانی نیز نامیده شود. این انقباض ناگهانی و غالباً غیرمنتظره و باعث ایجاد تحریک و درد می شود. اسپاسم ها، بسته به جایی که رخ می دهد عملکرد عضلات آسیب دیده را نیز مختل می کند. اسپاسم روده که به علت درد شکمی ایجاد می شود می تواند بر حرکت غذا و ضایعات از طریق روده تاثیر بگذارد.

علائم و نشانه های اسپاسم روده

اسپاسم روده باعث ایجاد علائم مانند گرفتگی شکمی و درد می شود. شرایط بسیاری وجود دارد که باعث ایجاد این نشانه ها می شود حتی اگر از روده ایجاد نشود. با این وجود، احتمال دارد که اسپاسم روده ای در اثر یکی یا بیشتر از این علائم رخ دهد که عبارتند از:
تهوع با استفراغ یا بدون استفراغ
تغییر عادت روده – یبوست یا اسهال
گاز بیش از حد معمولاً در اثر نفخ شکم بیش از حد ظاهر می شود اما همچنین ممکن است سبب آروغ زدن بیش از حد شود.
پف کردن که در آن احساس پری وجود دارد به ویژه پس از چند نیش غذا.
تغییرات اشتها، معمولا از دست دادن اشتها.
شکم بزرگ (اتساع یافته)
علائم دیگری مانند تب، خستگی و کاهش وزن ناخواسته بسته به علت اصلی اسپاسم روده ممکن است وجود داشته باشد. برای درد شكم، به علت اسپاسم روده یا سایر شرایط شكمی كه به خودی خود بدون علائم دیگری رخ می دهد، شایع نیست. بدون بررسی های تشخیصی مانند معاینه اندوسکوپی، تشخیص گرفتگی شکمی با اسپاسم روده سخت می باشد.
هشدار: گاهی اوقات گرفتگی شکمی می تواند در شرایط جدی غیر شکمی مثل حمله قلبی رخ دهد. بعضی افراد ممكن است درد فوقانی شكم را به عنوان علامت حمله قلبی تجربه كنند. وجود علائم دیگر مانند درد قفسه سینه به خصوص درد در بازو، تنگی نفس، حالت تهوع، عرق بیش از حد و سرگیجه، توجه پزشکی فوری را ضروری می کند.

علل اسپاسم روده
گرفتگی و درد در شکم همیشه ممکن است ناشی از اسپاسم روده باشد. در زنان، اسپاسم در رحم و سایر اندام های تولید مثل ممکن است باعث کمر درد شود. به طور مشابه تنگی عضلات دیواره شکم و مثانه نیز ممکن است علل دیگری باشد که می تواند برای اسپاسم روده اشتباه گرفته شود. بنابراین، در هنگام تلاش برای شناسایی علل اسپاسم روده، باید همه موارد احتمالی درد شکمی را مورد توجه قرار دهیم.

عفونت ها
عفونتها یک علت شایع اسپاسم روده است زیرا باعث التهاب روده کوچک (انتریت) و یا روده بزرگ (کولیت) می شود. گاهی اوقات این ممکن است از دستگاه گوارش فوقانی مانند گاستروانتریت گسترش یابد. اغلب این عوامل عفونی از طریق مواد غذایی و آب آلوده (مسمومیت غذایی) و یا به طور مستقیم از فرد به فرد گسترش می یابد. دیورتیکولیت و آپاندیسیت سایر شرایط روده ای هستند که اغلب به علت عفونت ایجاد می شوند.

التهاب
التهاب روده همچنین می تواند بدون عفونت رخ دهد. این می تواند به دلایل مختلف ظاهر شود. با توجه به روده، یک بیماری غیر معمول عفونی که منجر به اسپاسم روده می شود بیماری التهابی روده (IBD) است. اگرچه پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) یک مشکل روده نیست اما همچنین می تواند باعث ایجاد گرفتگی شکمی شود که ممکن است برای اسپاسم روده اشتباه گرفته شود. التهاب کیسه صفرا همچنین ممکن است باعث ایجاد گرفتگی شکمی شود.

ایمنی
به غیر از بیماری التهابی روده (IBD)، چندین علت دیگر التهاب روده وجود دارد که ممکن است مربوط به سیستم ایمنی بدن باشد. بیماری سلیاک یکی از این موارد است. این امر به دلیل افزایش حساسیت به سیستم ایمنی بدن در گندم رخ می دهد. بنابراین التهاب روده به زودی پس از مصرف گندم ایجاد می شود. گاهی اوقات واکنش های آلرژیک به مواد غذایی می تواند شدید باشد و التهاب همانند آنافیلاکسی به بیش از روده ها گسترش می یابد.

مواد مخدر، سموم و مسمومیت
تعدادی از مواد مختلف باعث التهاب روده می شود که به نوبه ی خود منجر به اسپاسم روده می شود. به غیر از سموم تولید شده توسط عوامل عفونی که می توانند باعث گاستروانتریت شوند مواد مخدر و سموم زیادی وجود دارد که ممکن است مسئول باشند. الکل یک ماده مضر و مواد سمی است که می تواند باعث اسپاسم روده شود. آفت کش ها، مواد پاک کننده و سموم های مختلف ممکن است تصادفی یا عمداً مصرف شوند.

غذاها و نوشیدنی ها
بعضی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند روده را تحریک کنند و منجر به التهاب مانند سموم و مسمومیت شوند. با این حال، غذاها و نوشیدنی ها ممکن است از طریق مکانیسم های دیگر باعث تحریک شود. به عنوان مثال، غذاهای هضم نشده یا مواد مغذی غیر جذبی ممکن است باعث تحریک و التهاب روده و همچنین جذب آب به روده شوند. این می تواند منجر به اسپاسم روده شود. عدم تداخل هایی مانند عدم تحمل لاکتوز یا سندرم های مضر جذب مانند جذب فروکتوز نمونه ای از این شرایط است.

عملکرد
اختلال عملکردی جایی است که فیزیولوژی طبیعی یک ارگانال را مختل می کند اگر چه هیچ روند بیماری وجود ندارد. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال عملکردی روده است. علت دقیق ناشناخته است اما به نظر می رسد که به علت اختلال در تحرک روده یا فعالیت بیش از حد یا عدم فعالیت باشد. درد شکم یکی از ویژگی های اصلی IBS است که به نظر می رسد به دلیل اسپاسم روده باشد. بنابراین IBS در یک زمان به عنوان اسپاستیک روده شناخته می شود.

اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

انسداد
یک انسداد در روده ها می تواند توسط یک دسته از شرایط مختلف ایجاد شود. رشد خوش خیم مانند پولیپ یکی از علل احتمالی می باشد (سرطان) مانند سرطان کولورکتال. اسکار بافت، سنگ صفراوی، چرخش روده و انسداد مدفوع ممکن است مسئول مسدود شدن در روده باشد. اگر عضلات روده ضعیف شده یا فلج شوند محتویات روده ممکن است تجمع یافته و این به عنوان یک شبه انسداد نامیده می شود.

منبع:اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

باکس دانلود
باکس تبلیغات
دسته‌بندی نشده

راهنما

در صورت خرابی لینک های دانلود خواهشمندیم در اسرع وقت از بخش نظرات ما را مطلع سازید

ورود به بخش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش سوئیچ دو زبان فارسی و انگلیسی در فیلم های دوبله

معادله را حل کنید *

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "ام بی فیلم " محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود. | طراحی شده توسط پارس تمز