به ام بی فیلم خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)

 

ساماندهی

خانه » دانلود فیلم و سریال » فواید قرص فولیک اسید

فواید قرص فولیک اسید

اسید فولیک چیست ؟

فواید قرص فولیک اسید

 

اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می شود در کشاورزی کاربردی مهم دارد همچنین برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می کند.اسید فولیک
در فراورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

خواص و خطرات اسید فولیک کدام اند؟

اسید فولیک (Folic Acid) یکی از “انواع ویتامین” های گروه B است و برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم می باشد. واژه فولات (Folate) همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود. اسید فولیک نسخه دست ساز فولات بوده و در مکمل ها یافت می شود. مقاله امروز به معرفی اسید فولیک، بررسی خواص و فواید آن، مضرات فولیک اسید و مشخص کردن افرادیکه باید از این مکمل استفاده کنند، می پردازد.
عملکرد اسید فولیک چیست و چرا کمبود آن موجب کم خونی می شود ؟عمل اسید فولیک شرکت در تولید پروتئین در بدن است . نقش دیگر آن در ساخته شدن اسیدهای نوکلئیک***است.
اسیدهای نوکلئیک در هسته سلول قرار دارند و انتقال دهنده صفات ارثی می باشند . اسید فولیک با قابلیت جابجایی واحدهای تک کربنه در همانند سازی ژنها نقش دارد . در بخشهایی از بدن که تکثیر سلولی سریع دارند مانند گلبولهای قرمز و سفید، سلولهای دیواره دستگاه گوارش و ادراری ، اسید فولیک بیشتر مورد نیاز است . کمبود اسید فولیکعوارض کمبود طولانی مدت آن در یک فرد بالغ ،کم خونی،متورم وقرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی مانند اسهال واختلالات روحی چون افسردگی است و تأثیر کمبود آن در کودکان نیز کاهش رشددر آنهاست ، تقریباً ۱۰ درصد افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کمبود اسید فولیک هستند البته در حدی که علائم بالینی آن بروز نکرده باشد .

موارد و مقدار مصرف

الف) کم خونی های ماکروسیتیک یا مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود اسید فولیک، بیماری کبدی، الکلیسم، انسداد روده، همولیز بیش از حد.

زنان باردار و شیرده:mg 8/0 در روز.

بزرگسالان و کودکان بالای ۴ سال :mg 4/0 میلی گرم روزانه به مدت ۵-۴ روز و پس از اصلاح کم خونی رژیم غذایی مناسب رعایت شود.

کودکان کوچکتر از چهار سال:مقدار تا mg/day 3/0 از راه خوراکی ، تزریق زیرجلدی یا عضلانی مصرف می شود.

ب) جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک بارداری و صدمات جنینی.

بزرگسالان:در دوران بارداری، مقدار mg/day 1 از راه خوراکی.

پ) مکمل غذایی.

بزرگسالان:مقدار mg/day 2/0-15/0 از راه خوراکی برای مردان و mg 18/0-15/0 برای زنان.

کودکان:مقدار mg/day 05/0 از راه خوراکی مصرف می گردد.

ت) اسپروی مناطق حاره.

بزرگسالان:مقدار mg/day 15-3 از راه خوراکی مصرف می شود.

مکانیسم اثر فولیک اسید

اسید فولیک، پس از تبدیل به اسید تتراهیدروفولیک، برای تولید گویچه های قرمز، سنتز پورین وتیمیدیلات ها ،متابولیسم اسیدهای آمینه از قبیل گلیسین و متیونین و هیستیدین ضروری است.

فارماکوکینتیک فولیک اسید

اسید فولیک حتی در موارد سوءجذب تقریباً به طور کامل از مجرای گوارش جذب می شود. متابولیسم این دارو کبدی است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت سرمی، ۶۰-۳۰ دقیقه است. دفع اسید فولیک کلیوی است.

موارد منع مصرف فولیک اسید (Folic Acid)

در بیمارانی که آنمی پرنیشوز تشخیص داده نشده دارند منع مصرف دارد زیرا ممکن است علائم آنمی را بپوشاند. همچنین در بیمارانی که آنمی پرنیشوز و سایر آنمی های مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود vitB12 دارند منع مصرف دارد.
گروه هایی از افراد که از مصرف مکمل اسیدفولیک سود ببرند، از جمله شامل این گروه ها می شود:

اسید فولیک برای زنان و مردان

زنانی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند و زنان شیرده.
زنانی که نوزادی با عارضه اسپانیا بیفیدا (نقصان تشکیل ستون فقرات که ممکن است به بیرون زدگی بافت های عصبی بینجامد) به دنیا آورده اند و می خواهند دوباره باردار شوند.
زنانی که عضوی از خانواده شان به اسپانیا بیفیدا دارد.
زنانی که خودشان اسپانیا بیفیدا دارند و می خواهند باردار شوند.
افرادی که داروهایی برای درمان بیماری های مزمنی مانند صرع، دیابت نوع ۲، بیماری التهابی روده، لوپوس، آسم، آرتریت روماتوئید یا پسوریاز مصرف می کنند.
افرادی که دیالیز می شوند.
افرادی که به بیماری کم خونی سلول داسی، بیماری سلیاک یا بیماری کبدی مبتلا هستند.

چه میزان فولیک اسید باید مصرف نماییم؟

میزان پیشنهادی مصرف (RDA) اسید فولیک شامل هم اسید فولیک موجود در خوراکی ها و هم اسید فولیک موجود در مکمل ها به قرار جدول زیر می باشد:

گروه میزان توصیه شده مصرف اسید فولیک

۰ تا ۶ ماهگی ۶۵ میکروگرم در روز
۷ تا ۱۲ ماهگی ۸۰ میکروگرم در روز
۱ تا ۳ سالگی ۱۵۰ میکروگرم در روز
۴ تا ۸ سالگی ۲۰۰ میکروگرم در روز
۹ تا ۱۳ سالگی ۳۰۰ میکروگرم در روز
۱۴ سال به بالا ۴۰۰ میکروگرم در روز
زنان باردار ۶۰۰ میکروگرم در روز
زنان شیرده ۵۰۰ میکروگرم در روز

آخرین سطح مصرف قابل تحمل (UL) میزانی است که فرد با مصرف این مقدار مکمل نیز باز ایمنی و سلامت بدنش بخطر نیافتاده و دچار مشکل نمی شود. مصرف بیشتر از این حد با دستور پزشک مجاز بوده ولی در غیر این صورت مجاز نمی باشد. این میزان برای اسید فولیک بشرح:

گروه آخرین سطح قابل تحمل

۱ تا ۳ سال ۳۰۰ میکروگرم در روز
۴ تا ۸ سال ۴۰۰ میکروگرم در روز
۹ تا ۱۳ سال ۶۰۰ میکروگرم در روز
۱۴ تا ۱۸ سال ۸۰۰ میکروگرم در روز
۱۹ سال به بالا ۱۰۰۰ میکروگرم در روز

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

شیرخواران زیر ۶ ماه:۲۵ میکروگرم
۶ تا ۱۲ ماه:۳۵ میکروگرم
بچه های ۱ تا ۳ سال:۵۰ میکروگرم
بچه های ۴ تا ۶ سال:۷۵ میکروگرم
پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال ۱۵۰ میکروگرم
مردان ۱۵ سال و بالاتر:۴۰۰ میکروگرم
زنان ۱۵ سال و بالاتر:۴۰۰ میکروگرم
خانم های حامله:۶۰۰ میکروگرم
زنان شیرده:۵۰۰ میکروگرم

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک یا همون فولات یا ویتامین B9 یکی از اصلی ترین نیاز های خانوم ها مخصوصا در دوران بارداری هست و نقش بسیار برجسته ای در دوران بارداری داره که معمولا به همه خانوم ها توصیه میشه. (البته که باید تحت نظر پزشک متخصص باشه) کارشناسان و متخصصان میگن مصرف مکمل های مولتی ویتامین همراه با ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید به صورت روزانه در قبل از بارداری و در طول بارداری بسیار مفیده.

مزایای اسید فولیک برای رشد و سلامت جنین در دوران بارداری

اسید فولیک به بهبود توسعه عصب کودک شما کمک میکنه که بعدا به نخاع و مغز تبدیل میشه. مصرف اسید فولیک از نقص های مادر زادی لوله عصبی پیش گیری میکنه و کمک میکنه هیچ نقصی در سیستم عصبی مرکزی جنین قبل از به دنیا اومدن وجود نداشته باشه.
همچنین مصرف اسید فولیک احتمال سقط جنین رو کاهش میده و از به دنیا آوردن کودکی با وزن کم و مشکلاتی از این قبیل تا حد زیادی پیشگیری میکنه.

فواید مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک مفید برای مادران

مصرف اسد فولیک برای خود شما نیز به عنوان مادر بسیار مفیده و از بیماری های قلبی، آلزایمر و … پیشگیری میکنه.

چگونگی مصرف اسید فولیک

برای خانوم هایی که قصد بارداری دارند مصرف اسید فولیک از سه مه قبل از بارداری توصیه میشه و خانوم هایی که متوجه بارداریشون میشن بلافاصله باید مصرف اسید فولیک رو شروع کنن. که در دوران قبل از بارداری و در سه ماهه اول بارداری ۴۰۰ میکروگرم در روز توصیه شده که حتما باید با مشورت پزشک باشه. همچنین در سه ماهه دوم و سوم ۶۰۰ میکرو گرم و در دوران شیر دهی ۵۰۰ میکروگرم توصیه شده.

البته در سه ماهه دوم و سوم اگه از مکمل “فرفولیک” استفاده کنید حاوی مقداری اسید فولیک هست که احتمالا مصرف مکمل اسید فولیک به صورت جداگانه حذف میشه. به همین دلیله که تاکید میکنم باید با مشورت پزشک باشه تا مشکلی پیش نیاد.

فولیک اسید برای مردان

یک ارتباط بین مصرف فولیک اسید و فراوانی ناهنجاری در سلول های اسپرم مردان وجود دارد.اسپرم شامل تعداد غیر طبیعی کروموزوم است حدود ۱٪ به ۴٪ از اسپرم مرد سالم را که برخی از انواع اختلال از این نوع است مصرف ویتامین B9 در سنین باروری می‏تواند از بروز نیمی از نقایص لوله عصبی مانند «اسپاینابیفیدا» جلوگیری کند. کمبود این ویتامین در زمان بارداری می‏تواند به کم‏خونی، تولد نوزادنارس و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین منجر شود. تا چندی پیش، مصرف اسیدفولیک فقط به زنان باردار توصیه می‏شد که در حال حاضر براساس نتایج تحقیقات انجام‏شده مصرف آن به آقایان نیز توصیه می‏شود. براساس نتایج تحقیقات این ویتامین در تقسیم های سلولی نقش بسزایی دارد و حرکت و کیفیت اسپرم را بهبود می‏بخشد.
معمولا به تمام خانم‏ها توصیه می شود ۶ ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمایش های روتین و موردنیازشان را انجام دهند. البته در این زمان حتما باید با حضور همسرشان به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‏های لازم هم برای همسرشان و هم برای خود خانم تجویز شود. معمولا یکی از آزمایش‏های تجویزشده به آقایان، آزمایش اسپرموگرام است که در آن حرکت، شکل و تعداد اسپرم‏ها ارزیابی می‏شود. گاهی ممکن است جواب آزمایش در بعضی از افراد غیرطبیعی باشد که می‏تواند علت‏های زیادی داشته باشد. جالب اینکه در مواردی فقط با تجویز انواع ویتامین‏ها مانند زینک، اسیدفولیک و ویتامین D مشکل برطرف می‏شود.
از سوی دیگر، نتایج تحقیقات حتی در روش‏ IVF نشان می‏دهد مردانی که ۳-۲ ماه قبل از بارداری همسرشان، مصرف ویتامین و اسیدفولیک را شروع کرده‏اند کیفیت و شکل اسپرم و توانایی باروری در آنها افزایش می‏یابد. دوز اسیدفولیک مصرفی با توجه به اینکه فرد چه زمانی تصمیم به مصرف آن دارد، متفاوت خواهد بود مثلا اگر خانمی قرار است طی یکی، دو ماه آینده باردار شود مصرف اسیدفولیک ۵ میلی‏گرمی و در آقایان ۱ میلی‏گرمی توصیه می‏شود ولی اگر خانمی تصمیم بگیرد ۶ ماه تا یک سال بعد باردار شود مصرف اسیدفولیک با دوز یک میلی‏گرم و در آقایان هم همان دوز یک میلی‏گرم پیشنهاد خواهد شد.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی

اسیدفولیک غلظت فولات را در سرم و گلبولهای قرمز کاهش می دهد.

مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی:اسیدفولیک نسبتاً غیرسمی است. عوارض گوارشی و CNS به ندرت در بیمارانی گزارش شده است که mg/day 15 اسیدفولیک را به مدت یک ماه مصرف کرده اند.

مکمل های اسیدفولیک

در اغلب موارد به خانم های باردار مکمل اسیدفولیک تجویز می شود تا سلامت مادر و جنین تامین شود. میزان فولات مورد نیاز در دوره ی بارداری حدود ۴۰۰ میکروگرم در روز می باشد. البته به عقیده ی برخی از متخصصان افرادی که قصد بارداری دارند نیز باید مکمل مصرف کنند تا بدنشان آمادگی لازم برای بارداری را داشته باشد. اگر خانمی دچار کمبود این ویتامین باشد پزشک دُز بالای آن را تجویز خواهد کرد. مصرف اسیدفولیک کافی در دوره ی بارداری از تولد نوزادانی با ناهنجاری های مادرزادی، زایمان پیش از موعد، اوتیسم، بچه های لب شکری و تأخیر در گفتار پیشگیری می کند. البته مصرف مکمل اسیدفولیک صرفاً برای خانم های باردار نیست و آقایانی که قصد پدر شدن دارند نیز باید به فکر افزایش میزان اسیدفولیک بدنشان باشند. اخیراً محققان هلندی به این نتیجه رسیده اند که روی اسپرم آقایان تأثیر گذشته و قدرت باروری آن ها را افزایش می دهند.
توجه داشته باشید تمام افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند نیز به مکمل نیاز خواهند داشت. باید بدانید که کمبود اسیدفولیک باعث بروز عوارضی مانند خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، ضعف، سوزش معده، اسهال، یبوست، افسردگی، تپش قلب، ضعف سیستم ایمنی و غیره می شود. توصیه می کنیم در صورتی که تصور می کنید با کمبود این ویتامین مواجه هستید آزمایش خون داده و با پزشکتان در ارتباط باشید.

اسید فولیک و بیماری قلبی

اگر غذاهای دارای اسید فولیک ( فولات) را مصرف کنید، احتمال خطر بیماری قلبی را کم کرده اید. اسید فولیک مقدار اسید آمینه هموسیستئین را نیز کم می کند.
انستیتوی سلامتی بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی را مشخص کرده است، نظیر:افزایش LDL (کلسترول بد)، افزایش فشار خون، کاهش HDL (کلسترول خوب)، چاقی و دیابت.
در سال های اخیر یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی شناخته شد و آن افزایش هموسیستئین است.
هموسیستئین، یک اسید آمینه می باشد که در خون وجود دارد و افزایش مقدار آن باعث سکته و بیماری قلبی می شود.
افزایش هموسیستئین باعث تنگ و گشاد شدن دریچه قلب می شود. همچنین، باعث تخریب رگ قلب و منعقد شدن خون در قلب و سکته قلبی شود.
کمبود فولات، ویتامین B12 و ویتامین B6 مقدار همموسیستئین خون را زیاد می کنند و به همین سبب بیماری قلبی را باعث می شوند. مصرف مکمل های فولات باعث کاهش مقدار هموسیستئین می شود و علاوه بر آن تنگ و گشاد شدن دریچه قلب را بهبود می دهد.

اسید فولیک و سرطان

فولات کم در خون، احتمال بروز سرطان را زیاد می کند. فولات برای ساخت، تعمیر و عملکرد DNA لازم است. شواهدی در دست است که نشان می دهد، کمبود فولات موجب تخریب DNA می گردد و این تخریب ممکن است باعث سرطان شود.

تحقیقات نشان داده است که کمبود فولات غذایی موجب افزایش سرطان روده بزرگ و بیماری کبدی میشود.

سلول های سرطانی به سرعت تکثیر می شوند. فولات، برای سلول ها و بافت های تکثیر یافته بسیار مفید است. برای سرطانی ها، مصرف مکمل فولات بسیار خوب است.

اسید فولیک و ویتامین B12

مکمل اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 مفید است.

اما این مکمل بر روی تغییرات و ناهنجاری های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 اثری ندارد. برای درمان این ناراحتی های عصبی تنها مصرف ویتامین B12 مفید است.

کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک وقتی پیدا می شود که مصرف منابع غذایی این ویتامین جوابگوی نیاز بدن نباشد و یا فولات دفع شده از بدن زیاد باشد.

کمبود فولات در زنان باردار، منجر به کاهش وزن تولد، نوزادان نارس و دچار نقص لوله ی عصبی جنین می گردد.

در نوجوانان، کمبود فولات منجر به آنمی (کم خونی) می شود.

از دیگر علایم کمبود این ویتامین در بدن می توان کمبود اشتها ، اسهال، کمبود وزن، ضعف، سردرد، زود رنجی، فراموشی و ….. را نام برد.

به طور کلی، علائم زیر در کمبود این ویتامین ایجاد می شود:

خاکستری شدن موها، کم خونی، ضعف، آشفتگی در خواب، رنگ پریدگی، سرخی و بادکردگی و زخم های زبانی (گلوسیت)، زخم معده و اسهال.

عوارض کمبود اسید فولیک

بجز کم خونی و نقایص مادرزادی، کمبود اسید فولیک باعث مشکلاتی همچون:
• افزایش خطر سکته قلبی دوم
• افزایش خطر سکته مغزی
• افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده
• کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعثناباروری مردان شود.
• افزایش خطر ابتلا به افسردگی

منابع طبیعی فولیک اسید کدام اند؟

منابع خوب و مفید اسید فولیک شامل:
• سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو
• لوبیا، نخود فرنگی و عدس
• میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه
• جگر و قلوه جگر نباید در زنان باردار استفاده شود)
• زرده تخم مرغ، شیر، دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

عوارض بالا بودن فولیک اسید

پژوهشگران هشدار دادند:هرچند مصرف فولیک اسید بسیار مفید است و مخصوصا برای زنان توصیه می شود اما باید توجه داشت که این ماده هم اثرات مثبت و منفی را باهم دارد.
تحقیقات نشان می دهد که فولیت خطر ابتلا به سرطان و نواقص مادرزادی را کاهش می دهد اما محققان آمریکایی هشدار دادند که این ماده درعین حال نیز می تواند باعث افزایش رشد تومورهای پیش سرطانی و سرطانی شود.
در پژوهش اخیر عمرداری محقق آکادمی غیر انتفاعی رشد آموزشی در واشنگتن و دکتر جوئل ماسون پژوهشگر دانشگاه توفتر، شرایط پس از مصرف فولیک اسید بعنوان مکمل را مورد ارزیابی قرار دادند. فولیک اسید در واقع ویتامین B4 ساخت انسان است.

آنها دریافتند:این ویتامین در پیشگیری از نواقص عصبی مادرزادی و نیز سرطان روده و راست روده مفید است. اما این دو محقق هشدار دادند در کشورهایی که آرد سفید آنها با فولیک اسید غنی سازی می شود مصرف اضافی این ویتامین در قالب قرص های مکمل خطرناک است و می تواند عوارض جانبی نامطلوبی را برای بدن در پی داشته باشد. برای مثال در افرادی که حامل تومورهای پیش سرطانی هستند افزایش مقدار فولیک اسید بیش از حد نیاز و طبیعی خطر بروز و رشد سرطان را تشدید می کند.

تاثیر فولیک اسید بر جنسیت جنین

برخلاف تصور قدیمیها جنسیت بچه تنها توسط زن تعیین نمیشه بلکه هم مرد و هم زن در این مورد نقش دارن . بعضی زنها رحمهای گرم و مکنده ای دارن که باعث میشه کروموزومهای y خودشون رو زودتر برسونن و بچه پسر میشه و بعضی برعکس . ولی نکته مهم در اینجا نطفه مرد است.اگر نطفه سالم و قوی باشه بچه پسر و اگه ضعیف باشه بچه حتما دختر میشه. همچنین تعداد اسپرم هم در جنسیت جنین نقش مهمی داره یعنی اگه تعداد اسپرم از ۲۰میلی در سی سی کمتر باشه فرزندتون به احتمال زیاد دختر میشه . پس اگر مثلا داشتن پسر براتون خیلی مهمه میتونید یک ازمایش اسپرم انجام بدید تا ببینید وضعیت به چه صورتیه . در موسساتی مثل رویان با هزینه ناچیزی این ازمایش رو انجام میدن . نگران نباشید از اینکه ازمایش بدید و ببینید که نطفه ضعیفی دارید . این نشون دهنده ضعف شما نیست درصد بسیار بالایی از آقایون این مشکل رو دارند که علتهای مختلفی داره و مثلا کمبود ویتامین ث یا اسید فولیک میتونه این مشکل رو ایجاد کنه. آقایون از سه ماه قبل روزی یک عدد ویتامین ث و یک عدد اسید فولیک بخورید که هر دو ویتامین بوده و مطمئن باشید که برای بدنتون بسیار مفیده و نطفه رو تقویت میکنه.این مورد رو حتما حتما انجام بدید.کمبود ویتامین ث سبب می شود که اسپرم ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶% موارد ناباروری در مردان می شود
عوارض جانبی فولیک اسید (Folic Acid)
اعصاب مرکزی:درد و کوفتگی عمومی بدن.
تنفسی:برونکواسپاسم.
پوست:بثورات پوستی، خارش، اریتم.
سایرعوارض:اسپاسم آلرژیک نایژه ای، کسالت عمومی، آنافیلاکسی.

فواید قرص فولیک اسید

 

تداخل دارویی

اسید فولیک میتواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی توئین و پیریمیدون ممکن است غلظتهای سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت ، موجب بروز نشانه های کمبود اسید فولیک شوند. اسید فولیک ممکن است با اثرات ضد میکروبی پیریمتامین در مقابل توکسوپلاسموز تداخل کند. آنتاگونیستهای اسید فولیک، (پیریمتامین، تریمتوپریم یا تریامترن آمینو سالیسیلیک اسید کلرامفنیکل متوتروکسات) و قرصهای ضد بارداری، ممکن است موجب کمبود دی هیدروفولات ردوکتاز شوند و در نتیجه ممکن است در کاربرد اسید فولیک ایجاد اختلال کنند.

ملاحظات اختصاصی

مقدار مجاز روزانه (RDA) برای اسیدفولیک در کودکان mcg 200-25 و دربزرگسالان mcg 200-180 است. مقدار mcg/day 100 به عنوان مکمل خوراکی مناسب شناخته شده است. زنان باردار به mcg/day 400 نیاز دارند. درطی شش ماه اول شیردهی ، مقدار mcg/day 280 لازم است. درطی شش ماه دوم شیردهی ، mcg/day 260 کافی است.

سطح فولات نرمال در سرم بین mcg/ml 015/0- 005/0 می باشد و عموما سطح سرمی زیر mcg/ml 005/0 نشان دهنده کمبود فولات می باشد و سطح سرمی زیر mcg/ml 002/0 معمولاً باعث آنمی مگالوبلاستیک خواهد شد.

بیماران تحت دیالیز در معرض خطر کمبود فولات هستند.

هنگامی که کمخونی ناشی از کمبود ویتامین B12 وجود دارد اسید فولیک نباید به تنهایی به کار رود.

دوزهای بالاتر از mg 1/0 در روز می تواند علائم آنمی پرنیشوز را بپوشاند. اما صدمه به اعصاب همچنان پیشروی نماید.

در بیماران الکلی یا مبتلا به سایر کمبودهای ویتامینی و یا هموپوتیز مختل ممکن است مقاومت به درمان دیده شود.

توصیه های دارویی فولیک اسید

فقط زمانی از راه تزریقی مصرف شود که مصرف خوراکی آن بدلیل مشکلاتی مانند مانند تهوع، استفراغ، شرایط پیش از عمل یا بعد از عمل یا سندرم های سوء جذب یا پس از برداشت قسمتی از معده امکان پذیر نباشد.

دارو های هم گروه فولیک اسید

Vitamin B6
Vitamin B2
Vitamin B1+B6+B12
Vitamin B12
Vitamin B Complex
Vitamin B1
Calcium Pantothenate
Biotin

منبع:فواید قرص فولیک اسید

فواید قرص فولیک اسید

باکس دانلود
باکس تبلیغات

راهنما

در صورت خرابی لینک های دانلود خواهشمندیم در اسرع وقت از بخش نظرات ما را مطلع سازید

ورود به بخش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش دانلود زیرنویس فارسی

آموزش سوئیچ دو زبان فارسی و انگلیسی در فیلم های دوبله

معادله را حل کنید *

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "ام بی فیلم " محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود. | طراحی شده توسط پارس تمز